Nieuws
E-learninggids
Na meer dan vier jaar werk, onderzoek en samenwerking, is het eindelijk hier! Het is met ontroering en trots dat wij onze “Gids voor e-learning. Read More
Eye tracking
In het kader van de analyse van het project Dig-e-lab, selecteerde het onderzoekscentrum Multitel een tool voor eye tracking en ontwikkelde het een protocol waarmee:… Read More
Herbekijk de webinars over de verspreiding van de resultaten van het project Interreg FWVL Dig-e-Lab (ondertiteling in het Nederlands)
Van 9 oktober 2020 tot 8 januari 2021 stelden de partners van Dig-e-Lab 6 webinars ter beschikking om de resultaten van het project te verspreiden. Read More
Speed problem resolving: de Klantendienst van Digital Learning !
Bij wijze van slotevenement, bieden de partners van het project Interreg Dig-e-Lab u de mogelijkheid om al uw vragen met betrekking tot het onderstaande… Read More
Laatste bijdragen van Annie Jézégou (Ulille), in het kader van het project Dig-e-Lab:
“Aanwezigheid op afstand” creëren via een online opleiding. Achter de slogan: een onderzoeksonderwerp. Conferentie Webinar over online opleidingen/online educatie, Centrum voor Pedagogische Ontwikkeling, Universiteit… Read More
Het eye-tracking experiment uitgevoerd voor het NedBox use case
Presentatie door Isabeau Fievez op de EuroCALL-conferentie van 28 tot 31 augustus 2019 gehouden in Louvain-La-Neuve. Read More
Activiteitenverslag (01-04-2019 tot 30-09-2019)
Het project Dig-e-Lab wil een expertisenetwerk rond online opleidingssystemen ontwikkelen. Bij de start van het project eind 2016 hebben de verschillende partners zich geconcentreerd op… Read More
Longitudinaal onderzoek van het use case “digital learning manager”
Toespraak van Pierre-André Caron en Sonia Proust op het symposium Education 4.1 (Onderwijs 4.1): https://nextcloud.univ-lille.fr/index.php/s/qLwkwJi6NYMD7tm… Read More
Netwerktools en peer-interactie voor groepsactiviteiten op afstand
Toespraak van Sonia Androwkha (Université de Lille) op het internationale Franstalige EIAH 2019-symposium gewijd aan de problematiek van het onderwijsonderzoek en in het bijzonder… Read More
Digitale leerruimtes: sociaal-digitale ruimtes voor het uitdrukken van een aanwezigheid op afstand
Toespraak van Annie Jézégou op de internationale studiedag “Questionner les savoirs et leur transmission dans un espace apprenant” (Vraagstelling over kennis en de… Read More
Het gebruik van digitale informatie- en communicatietechnologieën als een vector van innovatie in e-Learning: maar voor welke vooruitgang?
Interventie van Annie Jézégou op de Interlaboratorium studiedag, RIFA -GIRSEF (Université Catholique Louvain-La-Neuve) en CIREL (Université de Lille), gehouden in november 2019 in Louvain-La-Neuve met… Read More
Wederzijdse hulp tussen leerlingen bij afstandsonderwijs: de rol van het gevoel van sociale verbondenheid
Toespraak van Dalila Bebbouchi (Université de Lille) op het 2e Internationale Symposium IPAPE’2019 van 25 tot 27 april 2019 gehouden in Tunesië… Read More
Aanwezigheid op afstand: één van de hefbomen van doorzettingsvermogen van studenten
Annie Jézégou’s conferentie op 12/03/2019 (40 minuten) https://webtv.univ-lille.fr/player/embed_player.php?vid=10252… Read More
Dig e-Lab in de schijnwerpers tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de IPM (LILLIAD, 23-24/05/2019)
Tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de Master Ingénierie Pédagogique et Multimédia (IPM) aan de Universiteit Rijsel, op 23 en 24 mei 2019,… Read More
Interventies van Annie Jézégou (Universiteit Rijsel)
Innovatie opleiden: voor welke vooruitgang? Video over de lezing van Annie Jézégou (Universiteit Rijsel) tijdens de Semaine de l’Innovation die plaatsvond in de Universiteit Rijsel… Read More
8th European Flow-Researchers Network Meeting (Aarhus, 28-30 november 2019)
De 8ste Conferentie van de European Flow-Researchers Network werd georganiseerd in Aarhus in november 2019. Het was de ideale gelegenheid om verslag uit te brengen… Read More
Besluiten van het Colloquium e-Opleiding 2018
Het project Dig-e-Lab nam actief deel aan het Colloquium e-opleiding voor volwassenen en jongvolwassen dat in 2018 werd georganiseerd door onze partner, de Universiteit Rijsel. Read More
Verduidelijking van de epistemologische grondslagen van fundamenteel onderzoek met een pragmatisch doel voor optimaal menselijk functioneren
Artikel van Jean Heutte, verschenen in een ACL-tijdschrift, dat de reflecties in het kader van de WP4 van het project Dig-e-Lab over het optimaal menselijk… Read More
6-7/02/2020, SETT-beurs – School Education Transformation Technology
Dig-e-Lab en zijn partners nemen deel aan de 2de editie van de SETT in België, een ontmoetingsplaats tussen de meest recente technologieën en de nieuwe… Read More
Activiteitenverslag (01-10-2018 tot 31-03-2019)
Het project Dig-e-Lab wil een expertisenetwerk rond online opleidingen opbouwen. Bij de start van het project eind 2016 hebben de verschillende partners zich geconcentreerd op… Read More
In het kader van het jaarlijkse evenement van het programma Interreg France-Wallonie-Vlaanderen over de digitalisering van projecten, werd het project Dig-e-Lab in een video in de kijker gezet
Op dinsdag 19 november 2019 het jaarlijks evenement plaats van het Interreg-programma France-Wallonie-Vlaanderen rond “Digitalisering in onze projecten”. Velen van u hebben eraan deelgenomen, waarvoor… Read More
Activiteitenverslag (01-04-2018 tot 30-09-2018)
Het doel van het Dig-e-Lab-project is het creëren van een excellentiedynamiek rond online opleidingsinitiatieven, met gebruik van video-ondersteuning, voor de grensoverschrijdende context. Het consortium richt… Read More
24-25/4, SETT-beurs – School Education Transformation Technology
Dig-e-Lab en zijn partners nemen deel aan de 1e editie van de SETT in België, een ontmoetingsplaats tussen de meest recente technologieën en de nieuwe… Read More
12/03 Symposium van de FIED: “La Persévérance dans les études de l’enseignement à distance : Questions de chercheurs et interrogations de praticiens”
Annie Jézégou, docent aan de universiteit van Lille 1 en Dig-e-Lab-partner, zal de openingsconferentie houden van het symposium van de FIED (Fédération Interuniversitaire de l’Enseignement… Read More
9th European Conference on Positive Psychology (ECPP)
Ter gelegenheid van de “9th European Conference on Positive Psychology” (Boedapest 26-30 juni 2018) heeft Jean Heutte (Laboratoire CIREL, Université de Lille), lid van… Read More
Feedback op de lunchconferentie ter verspreiding van de eerste resultaten van het Interreg FWVL Dig-e-Lab-project
Op 11 december 2018 organiseerden de partners van “Dig-e-Lab” een lunchconferentie ter verspreiding van de eerste resultaten van het project op de Campus van de… Read More
Mijn project in 180 seconden
Dig-e-Lab was één van de 16 concurrerende projecten voor het jaarlijkse evenement van het INTERREG V-programma France-Wallonie-Vlaanderen dat werd georganiseerd in de vorm van een… Read More
25/2/2019, Symposium “e-learning social : entre présence et distance”
Annie Jézégou, docent aan de universiteit van Lille 1 en Dig-e-Lab-partner, zal de openingsconferentie houden van het symposium “e-learning social : entre présence et… Read More
Communauté d’apprentissage et nidification dans un dispositif de formation à distance (FIED 2017)
Pierre-André Caron, Laboratoire Trigone-CIREL van Lille 1 en Dig-e-Lab-partner, die het tijdens de conferentie van de Fédération Interuniversitaire de l’Enseignement à Distance (FIED 2017): “L’enseignement… Read More
Voorstelling van de Interreg FWVL Dig-e-lab resultaten
De partners van Dig-e-Lab-project in het Interreg-programma Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen hebben het genoegen u uit te nodig voor een tussentijdse voorstelling van de Dig-e-lab resultaten. Sinds het… Read More
Gebruik en efficiëntie van audiovisuele input voor L2-woordenschatverwerving
Voorstelling van Isabeau Fievez (Kulak) tijdens het tweede internationale colloquium over e-opleiding voor volwassenen en jongvolwassenen (de Universiteit Rijsel I, 21-23/03/2018). HET GEBRUIK VAN VIDEO’S… Read More
Leren van het computergericht denken van de kleuterschool tot de universiteit: onderzoeken, praktijk en werkwijzen
Workshop in samenwerking met Yvan Peter (CRISTAL laboratorium, Rijsel 1 en partner Dig-e-Lab) tijdens de conferentie EIAH 2017 (Straatsburg, 6-9/06/2017), Franstalige modelconferentie op het gebied… Read More
Dig-e-Lab op het colloquium e-opleiding voor volwassenen (Rijsel, 21-23/03/2018)
De partners van het project Dig-e-Lab zijn heel actief geweest tijdens het tweede internationale colloquium over e-opleiding voor volwassenen en jongvolwassenen (Rijsel, 21-23/03/2018) en niet… Read More
Beschrijving van het materiaal ter beschikking gesteld in het kader van het project Dig-e-Lab aan de Ee-Campus voor de online opleidingsbeheerders (Eye Tracker en EEG)
Het project Dig-e-Lab heeft tot doel met name de verspreiding van de goede praktijken rond de ontwikkeling van online opleidingen. Verschillende dragers en evenementen laten… Read More
Activiteitenverslag (1/10/2017 – 31/03/2018)
Het doel van het Dig-e-Lab-project is het creëren van een excellentiedynamiek rond online opleidingsinitiatieven, met gebruik van video-ondersteuning, voor de grensoverschrijdende context. Het consortium richt… Read More
Dig-e-Lab: Het Interreg France-Wallonie-Vlaanderen project van de maand Augustus 2018
Activiteitenverslag (1/04/2017 – 30/09/2017)
Het doel van het Dig-e-Lab-project is het creëren van een excellentiedynamiek rond online opleidingsinitiatieven, met gebruik van video-ondersteuning, voor de grensoverschrijdende context. Het consortium richt… Read More
Rooster evaluatiecriteria Dig-e-Lab
Algemene criteria van de opleiding: Mogelijkheid om nieuw materiaal in de cursus op te nemen? ja / nee Bereidheid om gegevens te verzamelen Type… Read More
Leergemeenschap en het nestelenvan een opleidingsvoorziening op afstand
Op 13 en 14 december 2017 stelde Pierre-André Caron (Trigone-CIREL laboratorium, Rijsel 1) de eerste resultaten voor van zijn onderzoek uitgevoerd in het kader van het Dig-e-Lab project op… Read More
21-23/03/2018: 2de Internationaal Colloquium over de e-opleiding van de volwassenen en van de jongvolwassenen (Rijsel 1)
Dig-e-lab zal deelnemen aan het 2de Internationaal Colloquium over de e-opleiding van de volwassenen en van de jongvolwassenen, dat zal plaatsvinden in de Universiteit van… Read More
Abstract van de conferentie « Cognition and Exploratory Learning in Digital Age »
Professor Luigi Lancieri, van de Universiteit van Rijsel 1 en partner van het project Dig-e-Lab heeft op de conferentie “Cognition and Exploratory Learning in Digital… Read More
Initiële selectiefase Digelab
Na een initiële selectiefase gaat het Digilab-project Interreg France-Wallonie-Vlaanderen van start met het analysewerk rond drie opleidingstools: “A fly in the soup” voor Wallonïë… Read More
Activiteitenverslag (1/10/2016 – 31/03/2017)
Het doel van het Dig-e-Lab-project is het creëren van een excellentiedynamiek rond online opleidingsinitiatieven, met gebruik van video-ondersteuning, voor de grensoverschrijdende context. Het consortium richt zich op initiatieven rond welbepaalde thema's: opleidingen tot tweetaligheid, opleidingen gewijd aan knelpuntberoepen en opkomende beroepen opleidingen tot technische beroepen met specifieke kenmerken aan weerszijden van de grens. Tijdens het eerste semester heeft het consortium bestaande uit de KU Leuven, de Université de Lille 1, de Université de Picardie Jules Verne, het Agence du Numérique, de Université Ouverte de la Fédération Wallonie-Bruxelles, het onderzoekscentrum Multitel en de Eurometropolitan e-Campus zich op twee pijlers gericht: De communicatie: Er werden informatiedragers gecreëerd, volgens de aanbevelingen van het programma, om de communicatie rond het project op gang te brengen; creatie van een persbericht, roll-ups en folders. Een tweetalige website, in responsive design, werd opgericht met een beschrijving van het project, van de partners en nieuws in verband met het project. In een tweede fase zal deze website de eerste resultaten van het project bevatten, evenals de online opleidingen die het mogelijk maken zich in een grensoverschrijdende context te ontwikkelen. Een Facebook-pagina(https://www.facebook.com/DigeLab/) en een Twitter-profiel (@DigeLab) werden ook geactiveerd. Op 9 maart 2017 werd in de Eurometropolitan e-campus een openingsconferentie georganiseerd. Naast de voorstelling van het project en van het consortium onthaalde de conferentie ook twee bekende sprekers: Jean-Marc Labat (Paris 6) kwam spreken over het verloop in de MOOCs en Dirk De Boe (Edushock) drukte zich uit over het belang van de menselijke factor in e-learning. Heel wat opleidingsbeheerders waren aanwezig. Identificatie van casestudies: in de drie gebieden werden meerdere tientallen opleidingen geregistreerd dankzij de samenwerking van de projectpartners. Deze voldoen allemaal aan het tweeledige criterium van het project: een opleiding voor volwassenen en een opleiding waarmee zij zich op de grensoverschrijdende arbeidsmarkt kunnen ontwikkelen (zie de bovenstaande 3 thema's). Het spectrum van deze opleidingen wordt vervolgens verfijnd met behulp van een vragenlijst om meerdere proefterreinen te bepalen voor het vervolg van het project. Read More
Openingsconferentie Dig-e-Lab
Op 9 maart 2017 werd gehouden de openingsconferentie van het Interreg Dig-e-Lab aan Eurometropolitan Tournai e-campus op het thema: "E-learning bij volwassenen in een grensoverschrijdende context". Presentaties: Read More
E-learning bij volwassenen in een grensoverschrijdende context
In het kader van het Europese INTERREG-programma nodigen zeven instituten aan weerskanten van de Frans-Belgische grens u uit voor de lanceringsconferentie van hun gemeenschappelijke project “Dig-e-Lab” op 9 maart te Doornik. Read More