Activiteitenverslag (1/10/2017 – 31/03/2018)

Nieuws

Activiteitenverslag (1/10/2017 – 31/03/2018)

Het doel van het Dig-e-Lab-project is het creëren van een excellentiedynamiek rond online
opleidingsinitiatieven, met gebruik van video-ondersteuning, voor de grensoverschrijdende context. Het consortium richt zich op opleidingen rond welbepaalde thema’s: opleidingen tot tweetaligheid, opleidingen gewijd aan knelpuntberoepen en opkomende beroepen en opleidingen tot technische beroepen met specifieke kenmerken aan weerszijden van de grens.

Tijdens het derde semester heeft het consortium bestaande uit de KU Leuven, de Université de Lille 1, de Université de Picardie Jules Verne, het Agence du Numérique, de Université Ouverte van de Fédération Wallonie-Bruxelles, het onderzoekscentrum Multitel
en de Eurometropolitan e-Campus zich voornamelijk gericht op de volgende acties:

  • het afwerken van een lijst van (pedagogische en technologische) criteria om opleidingsinitiatieven te selecteren, uit alle initiatieven die door het partnerschap zijn genoemd sinds het begin van het project (intussen 25);
  • de consolidatie van de bruikbare theoretische kaders en het definiëren van de onderzoeksprotocollen om na te gaan wat mogelijk kan worden geanalyseerd in het kader van de online-opleidingen;
  • het opstellen en uitvoeren van enquêtes en vragenlijsten voor opleidingsbeheerders en cursisten om goede praktijken, obstakels en drijvende krachten in kaart te brengen;
  • de ontwikkeling van methodologieën die de verwerking van deze enquêtes en vragenlijsten mogelijk maken;
  • het ontwikkelen van remediëringsactiviteiten en de implementatie ervan in geselecteerde en vooraf geanalyseerde opleidingen.

Die beide laatste stappen (analyse en verbetering) hadden betrekking op een van de drie eerste case-studies die het afgelopen semester zijn geselecteerd (Opleiding “Digital Learning Manager”). De twee andere geselecteerde case-studies (“Une Mouche dans le Potage” en “Nedbox”) worden het komende semester geanalyseerd en verbeterd.

Naast deze inhoudelijke activiteiten heeft het partnerschap een tweede evenement georganiseerd op 21 maart 2018, tijdens het Colloque International e-formation van de Université de Lille te Villeneuve d’Ascq. Dit evenement was een gelegenheid om het project en de eerste resultaten voor te stellen aan een brede gemeenschap van onderzoekers en lesgevers.

Back to articles